Om klubben

Dette er Lillomarka O-lag – blant Norges største orienteringslag

Lillomarka O-lag ble stiftet desember 1985.

Med Lillomarka som hjemmebane – skogen mellom togskinnene på Gjøvikbanen og Rv4 – fra Grefsenkollen i sør til Sinober i nord – arrangerer laget trening og konkurranser i orientering og ski-orientering.

Lillomarka er en orienteringsklubb med sportslige og sosiale tilbud for eliteløpere, veteraner, rekrutter og mosjonister i alle aldre. Laget har markert seg nasjonalt og internasjo-nalt siden starten. Klubben har i dag ca 400 aktive og passive medlemmer, og er med det blant Norges aller største orienteringsklubber.

10mila-lagbilde

Turorientering
Klubben har siden 1969 arrangert Lill-O-Dilten, den populære turorienteringen i Lillomarka.  Antall solgte deltakerkonvolutter har øket til nærmere 1000 de senere årene. Opplegget Mini-Dilten er tilpasset yngre deltakere med enklere poster som ligger nærmere bebyggelsen.

Siden 2008 har Lillomarka O-lag også arrangert Groruddalsturene. Dette tilbudet er støttet av bydel Grorud og er et gratis turtilbud med poster i bebyggelsen og markas randsone. De ca 30 postene har alle en kulturhistorisk verdi, og det er laget flotte beskrivelser av disse. En brosjyre blir hvert år trykket opp og distribuert gjennom et samarbeid med Akers Avis Groruddalen. Det er også en egen webside tilknyttet prosjektet der man kan registrere sine turer.

Rekrutteringsarbeid
Det legges ned en betydelig innsats i form av begynnerkurs, treninger og sosiale arrangementer for klubbens yngste stifinnere. Gruppa heter Gaupeflokken, og består av over 100 barn i alderen 4-12 år. Hver onsdag hele sommerhalvåret er det trening, lek og sosiale sammenkomster. Gaupene deltar også på mange løp i kretsen og har egen samling på høsten.

Løpsarrangementer
Lagets faste årlige arrangement er «Gromløpet» som er av de største orienteringsarrangementene i Oslo-området. Laget har arrangert to World Cup-løp i skiorientering samt NM i skiorientering i 2000. Lillomarka har også arrangert Veteranmesterskapet i 1996. Klubben arrangerte O-Festivalen 2003 med samlingsplass ved Krigsskolen på Linderud. Dette ble et kjempe-arrangement som vi har fått mye ros for i ettertid!

Ellers arrangerer laget årlig 1-2 mindre løp og orienteringsdager for skoler i bydel Grorud.

Miljøskapende arbeid
Hele klubben treffes med jevne mellomrom for sammenkomster; “Lill-O-nsdan”. Disse holdes gjerne fra vår lille klubbhytte “Lill-o-stua” ved Alunsjøen. Da samles vi til klubbmesterskap, postplukkmesterskap, AndyCap og sosialt samvær med grilling og vaffelsteking.

Veteranklubben
Klubben har en stor og aktiv Veterangruppe som deltar både i ledelsen av laget og dets forskjellige grupper og utvalg. Veteranklubben arrangerer egne kvelder og sosiale turer, og har et godt fellesskap sammen.

Kartarbeid
En viktig del av klubbens arbeid er vedlikehold og utvikling av orienterings-kart i Lillomarka. Klubben bruker betydelige ressurser på å holde nærmest hele Lillomarka med oppdaterte kart.

Eliteutøvere i verdenstoppen
Allerede i ski-o-sesongen 1986 var Lillomarka O-lagi toppen av resultatlistene. Vidar Benjaminsen sørget for at vi fikk en “flying start” med gull i VM-stafetten. Senere samlet Vidar sammen 15 VM-medaljer på sine 19 VM-starter i perioden 1984–1996.

Lillomarka O-lag deltok på 80- og 90-tallet i en rekke stafetter hvor resultatene var svært bra. I NM-stafett oppnådde vi 5. plass både i 86 og 89. I 10mila står rekorden fra 1989 fortsatt; en sterk 15. plass i herrestafetten.

Etter noen litt magre år resultatmessig, er det nå full fart igjen.

Klubben har i dag en meget god elitegruppe, og har levert topp resultater både nasjonalt og internasjonalt.

Aller øverst rager Gaute Hallan Steiwers to junior-VM-gull fra 2010 i Danmark og søster Kine Hallan Steiwers stafettgull i junior-VM i Australia i 2007. Men Lillomarka O-lag har dessuten tatt mange medaljer med sine utøvere i junior-VM, NM både for junior og senior og Hovedløp for ungdom de senere årene.

Kunne du tenke deg å bli medlem i Lillomarka orienteringslag som aktivt eller passivt medlem? Du finner informasjon om oss på vår webside www.lillomarka.no.